«حفره سیاه» ایران به آبهای آزاد می‌رود
زیردریایی کیلو از جمله پیشرفته ترین نمونه های کلاس دیزل الکتریک در دنیا می باشد که نیروی دریایی آمریکا، لقب «حفره سیاه» را به آن داده است.               

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، در آذرماه گذشته فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران، خبر از اعزام واحدهای زیرسطحی نیروی دریایی ارتش ‌به خلیج عدن در قالب ناوگروه نداجا در ادامه مأموریت‌های محوله حضور در آب‌های بین المللی دادند.
در سلسله مأموریت‌هایی که از حدود دو سال پیش به منظور حفاظت از ناوگان کشتیرانی کشور در مناطقی که تحت هجوم دزدان دریایی مسلح قرار می گرفتند آغاز شد، واحدهای اعزامی عمدتا مبادرت به حفاظت از کشتی هایی می نمودند که به سمت ایران یا از مبدأ ایران تردد داشتند.
اما پس از گذشت این مدت و انجام دادن حدود 850 مأموریت،‌ برای اولین بار است که بجز کشتی‌های رزمی در کلاس ناوهای محافظ و شناورهای لجستیکی، خبر از حضور زیردریایی های ایران در مناطق مذکور داده می شود.
با توجه به بعد مسافت حدود 2800 تا 3000 کیلومتر از بندرعباس تا خلیج عدن، زیرسطحی های ایران از نوع کیلو، توان حضور در این مأموریت را خواهند داشت. ایران در اوائل دهه 90 میلادی سه فروند از این نوع زیردریایی را از روسیه خریداری کرد که پس از حضور بیش از 15 ساله در ناوگان و ارتقاء برخی از سامانه‌ها به دستان متخصصان داخلی و کسب تجربه توسط خدمه، هم اکنون این واحدها از آمادگی کامل برای حضور در آبهای دوردست از پایگاه اصلی خویش برخوردار شده‌اند.
حضور این واحدها با توانایی اجرای مستقل عملیات و زمانی طولانی باقی ماندن در زیرآب که به گفته منابع معتبر بین‌المللی، حدود 45 روز است، قابلیت های عملیاتی ناوگروه اعزامی را به میزان بسیاری، بالا می برد.
شناسایی و کسب اطلاعات از تعداد زیاد شناورهای رزمی کشورهای مختلف دنیا که در دریای سرخ و خلیج عدن حضور دارند علاوه بر پشتیبانی از واحدهای سطحی خودی حاضر در منطقه، می تواند از جمله وظایف زیرسطحی یا زیرسطحی های اعزامی باشد.
با توجه به عملیاتی بودن بیش از 10 فروند زیردریایی کلاس غدیر در آب های خلیج همیشه فارس، که توانایی اجرای عملیات در آب های کم عمق و امکان پایین شناسایی شدن، امکان اعزام واحدهای زیرسطحی کیلو را به عملیات فرامنطقه ای، بدون به خطر افتادن توان زیرسطحی کشور در منطقه را فراهم می کند.
به گزارش مشرق، زیردریایی کیلو از جمله پیشرفته ترین نمونه های کلاس دیزل الکتریک در دنیا می باشد که نیروی دریایی آمریکا، لقب «حفره سیاه» را به آن داده است. کیلو در واقع یکی از کم سرو صداترین زیر سطحی های دنیا است که این ویژگی به مدد عایق بندی صوتی کامل بدنه آن ممکن شده است که در کنار پوشش های جاذب امواج سونار، روی بدنه و استفاده از پروانه های هفت پره ای که صدای بسیار کمی تولید می کند، ‌شناسایی آن را بسیار سخت نموده به طوری که برخی منابع ، احتمال شناسایی آن را نسبت به انواع هم کلاس، حدود یک چهارم برآورد کرده اند که موجب توانمندی بیشتر این زیرسطحی در مقابله با زیردریایی های کلاس دلفین نیروی دریایی رژیم اشغالگر قدس می شود.
زیردریایی کیلو دارای طول 70 تا 74 متر و وزن روی آب حدود 2300 تن، شش مقر 533 م.م. شلیک اژدر و 18 اژدر برد بلند با سامانه خودکار بارگذاری می باشد. 24 مین دریایی نیز در واحد وجود دارد که دارای قابلیت برنامه ریزی و استقرار دراعماق مختلفی را دارند.
بر اساس اطلاعات رسانه‌های غربی، زیردریایی کیلو همچنین به 8 فروند موشک پدافند هوایی کوتاه برد مجهز است که به افزایش توانمندی دفاع از خود برای این واحد می انجامد. زیردریایی های کلاس کیلو امکان حمل و شلیک موشک های کروز دریایی اس اس ان-27 را دارند که از محفظه اژدرها پرتاب می شود. این موشک دارای انواع ضد کشتی، ضد زیردریایی و نیز ضداهداف زمینی می باشد که در اختیار برخی کاربران کیلو از جمله چین می باشد. البته چندی پیش، خبر شلیک موشک از واحد‌های زیرسطحی کشور، از رسانه های عمومی اعلام گردید.
علاوه بر پشتیبانی رزمی از واحدهای سطحی خودی، حضور زیرسطحی های نداجا در خلیج عدن و دریای سرخ، به معنی ناامنی بسیار بیشتر مسیر مواصلاتی کشتی های نیروهای فرامنطقه‌ای و صهیونیستی به خلیج فارس خواهد شد و همچنین اجرای نقش به عنوان واحد هشدار اولیه در برابر عبور این شناورها که بهترین مسیر آنها، عبور از کانال سوئز و دریای سرخ و خلیج عدن (محل حضور ناوگروه رزمی نداجا) و سپس دستیابی به آبهای اقیانوس هند و دریای عمان می باشد، می تواند در زمره وظایف عملیاتی این واحد پیشرفته و توانمند در مأموریت پیش رو باشد.
به گزارش مشرق، حضور کیلو با بیشینه برد حدود 11000 کیلومتر، در فاصله نچندان زیاد از سواحل فلسطین اشغالی به همراه ناوهای رزمی و لجستیکی، این مزیت را دارد که در صورت وقوع درگیری با ایران، در صورت مجهز بودن این واحدها به موشک کروز اس اس ان-27( مدل ضد سطحی)، ایران توان ضربه زدن به خاک دشمن را به جز استفاده از موشک های بالستیک دوربرد به عنوان یک راهکار محتمل خواهد داشت و بدون این سلاح نیز، با داشتن تعداد زیاد اژدر و مین های دریایی، امکان شکار تعدادی از شناورهای گرانقیمت دشمن را دارد.
آخر اینکه، حضور واحدهای زیر سطحی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نشان از افزایش توانمندی کشور در کاربری نیروی دریایی به عنوان یک نیروی راهبردی و تأمین و حفاظت از منافع کشور در دریا که بخش عظیمی از اقتصاد کشور به آن مرتبط می باشد، دارد.